Flygfri, ett år senare

16 april, 2018

blur-clouds-daylight-892541

Idag har det gått ett år sedan jag publicerat mitt inlägg om att sluta flyga. Hur har det gått? Har det varit svårt? Vilka reaktioner har jag fått?

”Det är mycket lättare att vara kreativ med bestämda ramar.”

Min första iakttagelse är att det inte tog lång tid innan sorgen över alla resor jag inte kommer kunna göra försvann. Med flygets möjligheter så är just möjligheterna oändliga. Det är mycket lättare att vara kreativ med bestämda ramar. Nu är mina ramar resmål som går att nå med tåg. Det finns så extremt många ställen jag vill besöka bara i Sverige att jag är glad att jag inte behöver lägga även de där resmålen på andra sidan jorden till listan. I dagarna öppnades Sveriges 30:e nationalpark, jag måste öka takten! I sommar  har jag resplaner med tåg i Europa. Förvisso inte koldioxidneutralt med den energimix som finns i vissa länder, en fortfarande en annan liga än flyget.

 

Ett respektfullt beslut?

Reaktionerna då? Jag tror inte någon har uttryckt något negativt. De flesta har sagt att det är bra och ett respektfullt beslut, men att de aldrig skulle kunna göra det själv. Just den där respekten är jag tacksam för. Jag är tacksam för att jag kunde åka tåg till kickoffen på mitt nya jobb. Jag har otaliga gånger tänkt att jag vill lyfta diskussionen när någon annan flyger utomlands, men avstått. Jag tänker att mitt agerande får tala för sig.

 

Tågresans lugn

Den där resan till kickoffen i Skellefteå var intressant. Dels så förlorade jag mindre arbetstid än de som flög på dagen. Det gäller bara att vara beredd på att sova på ett tåg. Dels fick jag se en hel del intressanta platser. Både på tåget men också på väg till tåget. I en liten butik i Bastuträsks tågstation hittade jag en vacker skärbräda gjord på det lokala sågverket, som numera är en av mina favoritdetaljer i köket. Det var också skönt att bara ta cykeln till stationen i Falun och börja därifrån.

Det är nog det där jag gillar mest med tåg. Det är lugnare, det är inte så bråttom, och man hinner ta in avståndet man färdas. Faktum är att de gånger jag har gott om tid på mig så har jag börjat uppskatta de få gånger tåget blir försenat. Alla på tåget får plötsligt något gemensamt och börjar prata med varandra istället för att titta i mobilen och lyssna på musik. Som det borde vara. Det har blivit många trevliga möten på tåget. Mannen från Syrien som förlorat sitt jordbruk efter torkan och sen fått fly kriget, sjuksköterskan som var arg på Karolinska institutets styrelse. Mannen som skulle undersöka sin cancer i Umeå och byggt radiomaster i hela sitt liv. Familjen som likt jag ställt väckarklockan alldeles för tidigt.

 

Minskade transporter totalt

Det som började med bara flyget har lett till att jag nu även försöker planera runt bilen, i alla fall i mitt dagliga liv. Min egen bil stod översnöad hela vintern. Jag har nu köpt en elcykel för transporter i närområdet. Jag har tagit mig med cykelvagn till återvinningsstationen och med skidorna på ryggen till skidspåret. Men de ramarna i mitt liv har jag blivit mycket mer kreativ när det gäller utflykter. Med den fantastiska vintern vi haft har jag flera gånger tagit skidorna rakt ut i skogen i Falun, och sett platser jag aldrig hade sett annars. Jag passade på att åka slalomskidor på gatorna, till glada pårop.

 

”Just flygskatten förstår jag inte ens hur det kan vara något att diskutera.”

 

Flyget debatteras

Det senaste året har flyget kommit upp till debatt också. Det har varit intressant att läsa. Först var det flygskatten, sen var det om att stå över flyget helt. Just flygskatten förstår jag inte ens hur det kan vara något att diskutera. Vissa partier verkar gå till val på att riva upp den. Skatten blir som absolut dyrast upp till 400 kronor på en biljett över halva jordklotet. Att en sån liten ökning ens behöver debatteras är för mig helt ofattbart, speciellt med tanke på vad flyget ”borde” kosta.
https://www.aftonbladet.se/resa/a/VRe7Kl/sa-mycket-borde-flyget-till-thailand-kosta.

Det finns många som talar sig varma om biobränsle som lösningen för flygets klimatpåverkan. Det är en fin idé, men ett stort problem är att vi i högre utsträckning måste odla bränsle där vi nu odlar mat, alternativt hugga ner mer av den redan hårt brukade skogen. Jag vet i alla fall vad jag föredrar om valet står mellan flygresor eller mat. Biobränsle släpper dessutom ut koldioxid som varit bunden i mark och växtlighet. Att få ny planterad skog att återigen ”suga upp” motsvarande koldioxid tar lång tid, och tid är något vi inte har om vi ska nå Parisavtalets mål. Viktigare borde vara att rusta upp den nuvarande järnvägen så att den når upp till sin fulla potential. Och gärna med fler cykel- och packutrymmen!  Så sent som idag kom en artikel från forskare på KTH och Chalmers om flygets klimatpåverkan.

https://www.dn.se/debatt/hyfs-och-kunskap-kravs-i-debatten-om-flyg-och-klimat/

 

Flygets framtid

Vissa resmål går inte att nå på andra sätt än flyg, det är jag medveten om. Vi i den rikare delen av världen har på ganska kort tid vant oss att platser på andra sidan jorden är lika lättillgängliga som de inom Sverige. Att helt sluta är en omöjlighet, det förstår jag. Men vi måste dra ner på vårt flygande som en del i att minska vår klimatpåverkan. Mer sällan resor med längre tid borta är en lösning. Vi är väldigt få i världen som haft lyxen att flyga överhuvudtaget. Att vi sedan flyger inrikes är en annan sak. Inte det största problemet, men också mer lättåtgärdat. Här måste tåget prioriteras mer samtidigt som flyget borde ta sina kostnader som andra resesätt. En resa Stockholm – Göteborg borde kosta 90% mer än idag (se artikeln från Aftonbladet ovan). En resa som släpper ut 50 000 gånger mer koldioxid än att ta tåget. Tåget borde vara mer subventionerat.

https://www.svd.se/fa-star-for-stor-del-av-utslappen

Det som började för mig som ett engagemang för klimatet har blivit så mycket mer. Det finns fördelar med att leva ett liv med mer fokus på upptäckter i närområdet och med lugnare resor. Jag känner inte att jag förlorat något, snarare att jag fått upp ögonen för de fantastiska saker man kan göra med lite kreativitet innanför ramarna.

 




Kommentarer

  1. Mycket bra skrivet Erik, klok man du är! Jag blev så inspirerad av Storuman forever som finns på SVT Play om att inte skriva klimathot på folks näsor utan inspirera, förklara och låta dem själv ta små steg själva som ger ringar på vattnet.
    Tänk om alla som reser till Thailand varje år skulle vända blicken norrut och se vårt fantastiska land en semester.För att inte tala om Norge, ett av världens vackraste land och tåget går direkt till Narvik med Lofoten strax utanför. Bra besparing där och jag håller helt med om flygskatten, det är löjliga pengar som i jämförelse med hur bra vi har det lätt kan undvara. Jag ska försöka följa upp på min blogg också med lite inslag.
    Snygg blogg har du också, skulle behöva gå en kurs med dig…

    Kommentar av Fabian Hellberg den 18 april, 2018 kl 11:22
  2. Tack så mycket! Ja, det programmet har växt rejält på mig. Tyckte inte det var så bra första avsnitten. Jag hoppas jag håller mig på rätt sida om det där att skriva på folks näsa, känner att jag kanske tänker lite mycket så ibland. Det är svårt att veta hur man ska göra och tänka. Och tack för kommentaren om bloggen, har kodat hela sidan själv i wordpress så är rätt stolt över den 🙂

    Kommentar av Erik Garmo den 18 april, 2018 kl 21:14
  3. Kul och inspirerande att läsa! Nästa steg är väl att sälja bilen? Du kommer aldrig att ångra dig och visst finns det väl bilpool i Falun?

    Kommentar av Nils den 25 april, 2018 kl 06:05
  4. Ja, den fungerar inte så bra ändå så det är skönt att slippa. Sen får vi se hur jag löser det de gånger man behöver. Bilpool kändes inte som det passar mitt behov av bil när jag gjorde lite research förut.

    Kommentar av Erik Garmo den 25 april, 2018 kl 17:35